Види та особливості роботи актуаторів турбін
Актуатори поділяють на механічні та електронні. Класичний механічний елемент функціонує за принципом впливу тиску вихлопних газів. Так, в стандартному положенні пружина пристрою фіксує мембрану. При зростанні тиску клапанна заслінка вже не фіксується, і певний обсяг газів йде повз крильчатки. В такому випадку регулюється швидкість обертання турбіни.
В електронному актуаторі турбіни за керування відповідає спеціальний блок двигуна. Він отримує дані від датчиків, розташованих в різних витратних частинах. На основі аналізу даних блок відправляє на актуатор команди: закрити або відкрити клапан.
Як зрозуміти, що актуатор зламаний?
Головні ознаки поломки актуатора – сторонні шуми, свист турбіни при натисканні на педаль газу і виключенні двигуна, зниження потужності наддування. Зазвичай з ладу виходять електронні елементи, компоненти електричного мотора, вузли приводної ланки, контролери.
Точна діагностика електронного актуатора можлива тільки за професійних заводських умов. Для початку фахівець СТО перевіряє працездатність актуатора за допомогою тестера. Перевірку можна проводити безпосередньо на авто або на знятому актуаторі. Під час діагностики аналізується електронна частина, а також клапани.
Чи можна діагностувати актуатор самостійно?
Якщо актуатор виходить з ладу, робота турбіни на граничних режимах обертання провокує зростання температури підшипників. Якщо це відбувається часто, агрегат вийде з ладу. Щоб не допустити цього, можна й потрібно регулярно діагностувати актуатор самостійно.
Важливо: першу діагностику актуатора необхідно виконувати на правильно налаштованому моторі. Щоб виконати перевірку, досить кілька разів натиснути на акселератор «на місці». У процесі потрібно спостерігати за важелем актуатора або штоком. Важливо запам'ятати, на якому показнику обертів шток почне рухатися. Цей показник стане контрольним: на нього водій буде орієнтуватися, здійснюючи такі перевірки.
Звісно, цей спосіб дає лише приблизні дані. Більш точні показники можна отримати тільки на стенді, в спеціалізованій СТО.
Що не рекомендується робити самостійно – так це проводити ремонт актуатора. Зробити це без заводського обладнання, оригінальних запчастин й відповідної кваліфікації неможливо.
Щоб продовжити експлуатаційний термін актуатора, важливо не вдаватися до різкого стилю водіння, користуватися якісною оливою та паливом, своєчасно проводити техобслуговування автомобіля.