Спроби охолодження
Перші спроби створити комфортний мікроклімат в автомобілі датуються кінцем XIX століття. Тоді використовували повітровідвідні трубки під днищем автомобіля, через що в салон разом з охолодженим повітрям проникали пил і бруд. Пізніше туди помістили кубики льоду, але це вимагало постійної їх заміни. Але з появою холодильних агрегатів систему кондиціонування повітря було впроваджено в автобудування.
Сьогодні автомобільні кондиціонери стали невід'ємною частиною більшості автомобілів. Вони дають змогу підтримувати комфортну температуру в салоні автомобіля в будь-яку пору року, незалежно від погодних умов. Сучасні системи кондиціонування вирізняються високою ефективністю, надійністю та екологічністю. Але поряд із цим вони мають і свій «зворотний бік», про подробиці якого багато хто й не знає.
Які таємниці зберігає кондиціонер у вашому авто?
Як і будь-який винахід з часом системи кондиціонування «обросли» багатьма міфами. Деякі з них є просто цікавими, інші - корисними, а треті можуть навіть врятувати життя...
- Фреоном не заправляють автокондиціонер!
Багато автолюбителів звикли називати холодоагент в автомобільному кондиціонері фреоном. Але «Фреон» - це торгова марка, під якою на початку XX століття випускали перші гази, що мають охолоджувальні властивості. Один із найпоширеніших фреонів, R12, активно використовувався в автомобільних кондиціонерах до початку 90-х років. Однак через негативний вплив на озоновий шар його було заборонено міжнародними угодами. Зараз використовується холодоагент R134a, який не руйнує озонового шару і вважається безпечнішим для довкілля.
- Автокондиціонер не збільшує витрату пального!
Багато хто вважає, що використання кондиціонера неминуче тягне за собою збільшення витрати пального. Однак це твердження не завжди вірне. Під час руху на високій швидкості з відчиненими вікнами аеродинамічний опір значно зростає, що призводить до перевитрати пального до 20%. Увімкнення кондиціонера в таких умовах збільшує витрату лише на 10-15%. Таким чином, у деяких випадках кондиціонер може стати вигідним рішенням з точки зору економії пального.
- Холодоагент дійсно може «тікати»!
Багато водіїв задаються питанням: чому кондиціонер у машині потрібно постійно заправляти, а холодильник вдома працює роками без дозаправки? Річ у тім, що автомобілю доводиться постійно трястися і стрибати по дорогах. Через це в кондиціонері з'являються маленькі тріщинки, через які газ поступово виходить. Тому, щоб кондиціонер добре охолоджував, його потрібно періодично перевіряти і доливати газ.
- Автокондиціонер може бути небезпечним для життя!
Автомобіль десь годину стояв на сонці? - Не поспішайте вмикати кондиціонер, щоб охолодити повітря в салоні! Під впливом високої температури матеріали оздоблення салону та інші компоненти виділяють леткі органічні сполуки, зокрема бензол. У разі ввімкнення кондиціонера без попереднього провітрювання вони потраплять у дихальні шляхи, що може негативно впливати на печінку, серце та кісткову систему. Тому спочатку потрібно провітрити салон кілька хвилин, а тільки потім вмикати охолодження.
- Правило «3х не можна!»
Є певні правила, дотримання яких точно вбереже від важких неприємностей:
- НЕ вмикайте кондиціонер, як би спекотно вам не було - спочатку двигун. І вимикати його слід до того, як заглушити мотор.
- НЕ направляйте потік охолодженого повітря на перегріте лобове скло, інакше воно може... лопнути.
- НЕ допускайте великої різниці температур із навколишнім середовищем. Вона не повинна перевищувати 10 градусів, що дає змогу не навантажувати серце.
Так, безперечно наявність кондиціонера в автомобілі, особливо за прикордонних температур істотно покращує пересування на дорозі. Але для того, щоб воно залишалося безпечним для всіх, необхідно регулярно проводити обслуговування і заправку автокондиціонера на спеціалізованому СТО, а також робити всі заміни згідно з регламентом. І можна кататися «з вітерцем»!