Щоб розібратися в природі та причинах свисту, давайте спочатку згадаємо про принцип роботи турбіни. А потім проаналізуємо, коли виникають нехарактерні звуки, про що вони сигналізують і що з цим робити.
Коли свист турбіни не є ознакою поломки
Сама конструкція та принцип роботи турбокомпресора побудовані таким чином, щоб пропускати велику кількість вихлопних газів та повітря під тиском. Звичайно, інтенсивний рух повітряних потоків може викликати свист.
Наприклад, нові турбіни можуть видавати слабкі свистячі звуки. Вони не свідчать про будь-які проблеми і після кількох поїздок мають зникнути.
Буває, що справні, але не нові нагнітачі також видають дуже тихий свист. Це відбувається через накопичення відкладень, що потрапляють у переріз повітряного каналу та не впливає на експлуатаційні характеристики. Причому дизельні турбокомпресори більш схильні до такого явища, ніж бензинові.
Підсумовуючи сказане – вам не слід турбуватися і їхати в автосервіс, якщо свист сам по собі тихий, низькотональний і ніби звучить з глибини.
Тепер розглянемо ситуації, коли нехарактерні звуки свідчать про несправності.
Свистить турбіна під час розгону
Поява свистячих звуків при розгоні найчастіше свідчить про розгерметизацію з'єднань. Крізь розриви і тріщини, що з'явилися в патрубках, проступає повітря. Якщо патрубки сильно зношені, їх необхідно замінити на нові.
Якщо свист з'являється, коли турбіна набирає обертів (між 1500 і 2500, при цьому не важливо, як різко ви почали розганятися), це може говорити про втрату форми спеціальних отворів у нагнітачі, через які проходить повітря. У таких випадках після зниження обертів звуки не припиняються.
Буває, що свистить турбіна на дизелі при розгоні через підсмоктування повітря. Тоді потрібно замінити ущільнювачі. Якщо ви вирішите зробити це самостійно, добре затягніть кріплення та хомути.
Свистить турбіна під навантаженням
Коли з турбокомпресора під навантаженням (це може бути як при нарощуванні обертів так і далі) чути сторонні звуки, проблема може критися в патрубках, прокладці або самому нагнітачі повітря. У будь-якому випадку рекомендуємо зняти патрубки та перевірити, чи немає там мастила.
Далі буде потрібна більш ретельна діагностика. Тому що свист під навантаженням може виникати з кількох причин:
- Підсмоктування або витік повітря.
- Пошкодження інтеркулера.
- Зношування турбокомпресора.
Підсмоктування або витік повітря
Турбіна може видавати свист через підсмоктування повітря на магістральних каналах або навпаки, через його просочування через тріщини. В обох випадках це позначається на працездатності двигуна – він отримує незбалансовану суміш палива та повітря. У результаті при розгоні ви відчуваєте провали, потужність машини знижується, а витрата палива зростає.
Щоб знайти місце витоку, можна використовувати мильний розчин (або розведений водою засіб для миття посуду). Його наносять на поверхню турбіни та місця стиків. Після цього заводиться мотор – там, де повітря виходить, утворюються бульбашки.
Якщо свист турбіни дизельного двигуна чутний навіть після зменшення швидкості, необхідно перевірити шланг, який з'єднує турбокомпресор та інтеркулер.
Пошкодження інтеркулера
Свистіти може пробитий інтеркулер – він вразливий до механічних пошкоджень через невдале розташування за ґратами радіатора. Якщо він пошкоджений – його доведеться ремонтувати або міняти. Невеликі пробоїни зазвичай просто запаюються.
Зношування турбокомпресора
Згодом деталі зношуються та утворюється люфт. Він може стати причиною появи свисту.
Також звуки можуть виникнути через механічні пошкодження крильчатки або самої турбіни.
Зазвичай, якщо порушень герметизації системи не виявлено, проблема полягає саме у зношуванні або наявності пошкоджень.
Чому свистить турбіна: інші причини
Якщо турбокомпресор видає протяжний свист, це може свідчити про попадання сторонніх предметів у робоче колесо компресора.
Нехарактерний шум також викликає засмічений повітряний фільтр. Це пояснюється збільшенням опору на впуску, який, у свою чергу, збільшує навантаження на компресор.
Отже, ми розібралися, добре це чи погано, коли свистить турбіна, і що робити в ряді випадків.
Однак, якщо ви почули підозрілі звуки, помітили падіння тяги або нестабільну роботу двигуна – рекомендуємо негайно звертатися до спеціалізованого автосервісу. Наприклад, майстри Турбосто проведуть безкоштовну діагностику та оперативно виконають ремонт турбіни – з гарантією 3 роки без урахування пробігу.