Чому темніє моторне мастило: міфи та справжні причини

09.10.2024
Багатьох автовласників потемніння моторного мастила лякає. Це одразу наштовхує на думку про серйозні проблеми з двигуном. Проте, не все так однозначно. Розберімося, чи завжди це свідчить про несправність, і як визначити справжню причину зміни кольору.

Потемніле = чорне?

Важливо розуміти, що потемніння та почорніння мастила – це абсолютно різні явища. У двигунах з невеликим пробігом після заливки мастило може зберегти свій бурштиновий або медово-коричневий колір. У всіх інших випадках воно неминуче стане темнішим через деякий час.

Справжні причини потемніння

  • Очищення двигуна: Моторне мастило, окрім змащення, виконує функцію очищення. Миючі присадки розчиняють продукти неповного згоряння палива, які, циркулюючи в мастилі, надають йому темного забарвлення.
  • Залишки старого мастила: При заміні неможливо повністю видалити старе мастило. Змішуючись з новим, воно робить його темнішим.
  • Присадки: Деякі присадки, що використовуються, можуть спричинити його потемніння.
  • Умови експлуатації: Інтенсивні навантаження, їзда в екстремальних умовах, забруднення повітря – все це може призвести до швидшого потемніння мастила.

Коли потемніння вказує на конкретну проблему?

Але змінювати колір мастило може і з більш серйозних причин, ігнорування яких може призвести до серйозних наслідків. Для виключення цього необхідно звернути увагу на наступні фактори:  

  • Пробіг автомобіля: Якщо мастило потемніло після 1-2 тис кілометрів пробігу, це може свідчити про проблеми з двигуном.
  • Рівень мастила: Якщо він швидко знижується, це може свідчити про його вигоряння або витік.
  • Консистенція мастила: Якщо масло стало густим або в ньому з'явилися домішки, це може свідчити про його непридатність.
  • Виробник продукції: несертифікована продукція часто виготовляється з порушенням норм, економія на спеціальних присадках призводить до окислення мастила і зміни його кольору. 
  • Стан масляного фільтра авто: якщо він не був замінений під час останньої заміни мастила, то забруднення буде логічним.

Але потемніння моторного мастила - це скоріше норма, ніж показник до серйозного ремонту. Якщо тиск масла та його рівень у системі змащення залишаються в межах норми, двигун не перегрівається та не спрацьовує датчик Check Engine, продовжуйте експлуатацію автомобіля, пам’ятаючи про планову заміну моторної оливи, яка у різних автомобілів становить від 5 до 20 тис. км.

А от якщо мастило почорніло…

Якщо після витирання масляного щупа ви помітили чіткі чорні сліди, то це говорить про згоряння мастила в двигуні. Найчастіше це відбувається при значному зношенні поршневої групи і супроводжується характерним горілим запахом. Надлишки бензину потрапляють в мастило, що змінює його характеристики, роблячи непридатним для подальшого використання. Одночасно можна спостерігати підвищене споживання пального та зниження потужності двигуна.  

Так само, причиною почорніння може бути і перегрів мастила в двигуні. При неправильно вибраній в’язкості та частій експлуатації на високих обертах, мастило працює на межі своїх можливостей і починає закипати. При високій температурі мастило розчиняє в собі всі шкідливі домішки, у результаті чого, колір може ставати чорним, а не темним. Подальша експлуатація на такому маслі недоцільна, оскільки воно не тільки не володіє очисними властивостями, але й навпаки, може призвести до несправності масляного насоса та інших агрегатів.

Отож, виявивши ж на щупі густу чорну масу або рідку масляну емульсію, негайно вирушайте в сервісний центр – двигун вашої машини потребує невідкладної діагностики та подальшого ремонту.

Поділіться статтею