Потемніле = чорне?
Важливо розуміти, що потемніння та почорніння мастила – це абсолютно різні явища. У двигунах з невеликим пробігом після заливки мастило може зберегти свій бурштиновий або медово-коричневий колір. У всіх інших випадках воно неминуче стане темнішим через деякий час.
Справжні причини потемніння
- Очищення двигуна: Моторне мастило, окрім змащення, виконує функцію очищення. Миючі присадки розчиняють продукти неповного згоряння палива, які, циркулюючи в мастилі, надають йому темного забарвлення.
- Залишки старого мастила: При заміні неможливо повністю видалити старе мастило. Змішуючись з новим, воно робить його темнішим.
- Присадки: Деякі присадки, що використовуються, можуть спричинити його потемніння.
- Умови експлуатації: Інтенсивні навантаження, їзда в екстремальних умовах, забруднення повітря – все це може призвести до швидшого потемніння мастила.
Коли потемніння вказує на конкретну проблему?
Але змінювати колір мастило може і з більш серйозних причин, ігнорування яких може призвести до серйозних наслідків. Для виключення цього необхідно звернути увагу на наступні фактори:
- Пробіг автомобіля: Якщо мастило потемніло після 1-2 тис кілометрів пробігу, це може свідчити про проблеми з двигуном.
- Рівень мастила: Якщо він швидко знижується, це може свідчити про його вигоряння або витік.
- Консистенція мастила: Якщо масло стало густим або в ньому з'явилися домішки, це може свідчити про його непридатність.
- Виробник продукції: несертифікована продукція часто виготовляється з порушенням норм, економія на спеціальних присадках призводить до окислення мастила і зміни його кольору.
- Стан масляного фільтра авто: якщо він не був замінений під час останньої заміни мастила, то забруднення буде логічним.
Але потемніння моторного мастила - це скоріше норма, ніж показник до серйозного ремонту. Якщо тиск масла та його рівень у системі змащення залишаються в межах норми, двигун не перегрівається та не спрацьовує датчик Check Engine, продовжуйте експлуатацію автомобіля, пам’ятаючи про планову заміну моторної оливи, яка у різних автомобілів становить від 5 до 20 тис. км.
А от якщо мастило почорніло…
Якщо після витирання масляного щупа ви помітили чіткі чорні сліди, то це говорить про згоряння мастила в двигуні. Найчастіше це відбувається при значному зношенні поршневої групи і супроводжується характерним горілим запахом. Надлишки бензину потрапляють в мастило, що змінює його характеристики, роблячи непридатним для подальшого використання. Одночасно можна спостерігати підвищене споживання пального та зниження потужності двигуна.
Так само, причиною почорніння може бути і перегрів мастила в двигуні. При неправильно вибраній в’язкості та частій експлуатації на високих обертах, мастило працює на межі своїх можливостей і починає закипати. При високій температурі мастило розчиняє в собі всі шкідливі домішки, у результаті чого, колір може ставати чорним, а не темним. Подальша експлуатація на такому маслі недоцільна, оскільки воно не тільки не володіє очисними властивостями, але й навпаки, може призвести до несправності масляного насоса та інших агрегатів.
Отож, виявивши ж на щупі густу чорну масу або рідку масляну емульсію, негайно вирушайте в сервісний центр – двигун вашої машини потребує невідкладної діагностики та подальшого ремонту.