Особливості дизельної турбіни
Якщо в автомобілі зросло споживання палива, якщо він дивно шумить під час руху, а вихлоп став чорним або білим, потрібно їхати до СТО для технічної діагностики турбіни. З яких причин виникають ці симптоми? Є кілька характерних факторів.
Особливості конструкції
Дизельні мотори комплектують VNT турбінами (ТІГ або турбіни зі змінною геометрією). І замість класичних перепускних клапанів передбачена крильчатка. Вона переспрямовує відпрацьовані гази. Її принцип роботи схожий на функції клапанів: керує процесами вакуумна система. ТІГ турбіна не функціонує, якщо спрямовуючі лопаті закриті, а відпрацьовані гази не спрямовуються через колектор.
Проблема в тому, що на турбіну зі змінною геометрією негативно діє високотемпературний режим. Тому вони можуть працювати тільки в дизельних двигунах: температура вихлопу у них нижча, в порівнянні з бензиновими.
Ресурс експлуатації
Турбіна дизельного мотора – надійний агрегат з тривалим експлуатаційним терміном. У ній все зроблено для того, щоб система працювала без збоїв. Так і буває за умови своєчасного обслуговування, застосування якісного палива, дотримання періодичності заміни оливи та інших правил експлуатації.
У таких випадках турбокомпресор без проблем працює, і його ресурсу вистачає приблизно на 200 тис. км пробігу. Якщо ж порушувати правила, ресурс скоротиться в середньому до 50 тис. км.
Чому знижується потужність турбіни?
Є кілька причин, через які порушується робота турбокомпресора дизельного двигуна:
-
- мало мастила. Цей фактор значно скорочує експлуатаційний термін турбіни. Проблема виникає через закупорку магістралей, забруднення системи, брудні фільтри, неякісне пальне;
- паркування «по-гарячому». Турбовані автомобілі не можна глушити одразу після тривалої або інтенсивної їзди. Тому важливо дати двигуну кілька хвилин попрацювати на холостих обертах;
- вуглецевий вміст в оливі. Якщо в оливі є надлишок вуглецю, він буде відкладатися у турбокомпресорі. В процесі виникне дисбаланс, й агрегат зламається;
- неправильна робота вихлопної системи: зростання тиску вихлопу через закупорку сажового фільтра. В результаті – гази в компресорі інтенсивно впливають на вал й навантаження значно зростає. Один з чинників прояву проблеми – свист турбіни;
- потрапляння через повітрозабірники сторонніх елементів. Вони пошкоджують лопаті, порушують їхній баланс, призводять до передчасного зношення валу, підшипників.
Якщо знизилася потужність дизельної турбіни, а процес їзди супроводжується свистом, збільшеною витратою палива, кольоровим вихлопом – важливо не планувати тривалих поїздок і якомога швидше звернутися до СТО задля кваліфікованої діагностики турбіни.