Як функціонує газодизель?
У двигуні такого типу дизельне пальне використовується як запал для займання газоповітряної суміші. Кількість дизельного пального, що впорскується, мінімальна і служить лише для створення початкової іскри. Основна частина камери згоряння заповнюється газовою сумішшю (пропаном або метаном). Співвідношення дизельного пального і газу регулюється електронним блоком управління.
Переваги газодизеля:
- Економія пального: за рахунок часткової заміни дизельного пального газом істотно знижуються експлуатаційні витрати, особливо за великих пробігів;
- Зниження шкідливих викидів: газове пальне більш екологічне, ніж дизельне, що позитивно позначається на навколишньому середовищі;
- Збільшення ресурсу двигуна: Газове пальне згорає більш рівномірно, що знижує навантаження на двигун і збільшує його ресурс.
Особливості переобладнання
В основному ми звикли, що ГБО встановлюють на бензинові моделі, але для дизеля це теж можливо. Щоправда, тут є свої особливості, в курсі яких потрібно бути перед початком встановлення:
- Вартість: Переобладнання дизельного двигуна під газодизель вимагає значних фінансових витрат. Однак ці витрати окупаються в довгостроковій перспективі внаслыдок економії на пальному;
- Вибір пального: Для газодизеля можна використовувати пропан або метан. Метан забезпечує більшу економію, але обладнання для його використання коштує дорожче;
- Пробіг: Економічний ефект від переобладнання найпомітніший при великих пробігах (понад 100 000 км на рік).
Технологія газодизеля дає змогу ефективно використовувати дизельні двигуни на газовому пальному, знижуючи витрати на експлуатацію та зменшуючи шкідливий вплив на навколишнє середовище. Попри високу вартість переобладнання, газодизель є перспективним рішенням для комерційного транспорту та автомобілів з великим пробігом.
Вибір пального для газодизеля: метан чи пропан?
Під час вибору між метаном і пропаном для газодизельної системи слід враховувати кілька чинників, що впливають на економічну ефективність та експлуатаційні характеристики автомобіля.
Пропан
- Частка в суміші: Як правило, частка пропану в паливній суміші не перевищує 40%. Іншу частину становить дизельне пальне. Це пов'язано з фізичними властивостями пропану та особливостями його згоряння в дизельному двигуні;
- Економія пального: При використанні пропану вона менша, ніж при використанні метану. Це пов'язано з меншою теплотворною здатністю пропану та особливостями його сумішоутворення;
- Вартість обладнання: Обладнання для роботи на пропані, як правило, дешевше, ніж для метану.
Метан
- Частка в суміші: Частка метану в паливній суміші може досягати 70%. Це дає змогу домогтися більшої економії пального;
- Економія пального: Вона при використанні метану вища, ніж при використанні пропану. Це пов'язано з вищою теплотворною здатністю метану і його ефективнішим згорянням у дизельному двигуні;
- Вартість обладнання: Обладнання для роботи на метані дорожче, ніж для пропану. Це пов'язано з необхідністю використання міцніших і важчих балонів, розрахованих на високий тиск. Балони з композитних матеріалів, хоча й легші, значно підвищують вартість установки.
Що може суттєво вплинути на вибір?
Перш ніж остаточно зупинити свій вибір на газовій суміші для заправки авто, необхідно відповісти собі на такі запитання, які допоможуть чітко зорієнтуватися:
- Який річний пробіг у вашого авто?
Економічний ефект від переобладнання найпомітніший при великих пробігах (понад 100 000 км на рік).
- Яка вартість палива у вашому регіоні?
Ціна на метан і пропан може варіюватися залежно від регіону.
- Наскільки вам доступні заправні станції?
Важливо враховувати фізичну доступність заправних станцій для обраного типу палива.
Чи можна перейти з метану на пропан і навпаки?
Так, теоретично, перейти можна. Однак це потребує певних технічних змін і не завжди є простою процедурою.
При такому переході потрібно враховувати такі моменти:
- Сумісність обладнання: Не всі компоненти газобалонної системи, розраховані на метан, підійдуть для пропану і навпаки. Потрібна ретельна перевірка і, можливо, заміна деяких елементів;
- Налаштування системи впорскування: Необхідно переналаштувати систему впорскування, щоб забезпечити оптимальне співвідношення газу і дизельного пального для пропану/метану;
- Потужність двигуна: Перехід на пропан може трохи знизити потужність двигуна порівняно з метаном, оскільки теплотворна здатність пропану дещо нижча;
- Вартість робіт: Переобладнання системи обійдеться в певну суму, пов'язану з купівлею нових компонентів і роботою фахівців.
Вибір між метаном і пропаном для газодизельної системи потрібно здійснювати індивідуально з урахуванням конкретних умов експлуатації автомобіля і фінансових можливостей власника. В обох випадках газодизель являє собою ефективну технологію, що дає змогу знизити експлуатаційні витрати та зменшити шкідливий вплив на навколишнє середовище. Але в будь-якому разі для встановлення ГБО як на дизельний, так і на бензиновий двигун рекомендується проконсультуватися з фахівцями для вибору оптимального рішення для конкретного автомобіля.